Utrecht plant smallere rijbanen Amelisweerd
Als de rijstroken op de A27 bij Utrecht worden versmald, kan de snelweg veel meer verkeer verwerken, zo beweren de stad en de provincie Utrecht. Volgens hen is verbreding van de snelweg dan overbodig en hoeven er geen bomen te worden gekapt op landgoed Amelisweerd. Gisteravond presenteerden ze een alternatief plan voor de omstreden verbreding van dit drukke snelwegtraject, waarbij ze ook betere opties voor openbaar vervoer en meer fietspaden overwegen.
Al geruime tijd wordt er gediscussieerd over de verbreding van de A27, net ten noorden van knooppunt Lunetten. Het verkeer staat er vaak vast, en Rijkswaterstaat is van mening dat meer asfalt de oplossing is. Dit stuit echter op verzet, vooral omdat het project de kap van tientallen bomen op landgoed Amelisweerd zou vereisen. Bewoners hebben herhaaldelijk gedemonstreerd en boden in juni 2021 een petitie met meer dan 130.000 handtekeningen aan tegen de verbreding.
Ook de gemeente en de provincie Utrecht hebben zich uitgesproken tegen de verbreding en hebben in februari een alternatief plan aangekondigd dat nu verder is uitgewerkt.
Een opvallend onderdeel van dit alternatieve plan is de uitbreiding van de capaciteit van de A27 door versmalling van de rijstroken. In zuidelijke richting zouden er zes rijstroken moeten komen in plaats van de huidige vier. De maximumsnelheid zou dan van 100 naar 80 kilometer per uur dalen.
Volgens het alternatieve plan rijdt ongeveer 40 procent van de automobilisten op de A27 alleen binnen de regio en verlaat deze niet. De hoop is dat deze automobilisten in de toekomst voor alternatieve vervoersmiddelen zoals het openbaar vervoer of de fiets zullen kiezen.
Het plan voorziet ook in beter op elkaar afgestemde busverbindingen om busreizen korter te maken, evenals uitbreiding en verbetering van fietspaden in de regio. Bovendien willen de gemeente en de provincie in overleg met de Universiteit Utrecht en de Hogeschool Utrecht de lestijden aanpassen, zodat docenten en studenten niet tijdens de spits hoeven te reizen.
De gemeente en de provincie benadrukken dat het alternatieve plan niet alleen de kap van bomen voorkomt, maar ook veel goedkoper is dan de 1,5 miljard euro die de verbredingsplannen van Rijkswaterstaat kosten. Bovendien zou de luchtkwaliteit verbeteren doordat minder mensen de auto zouden nemen.
Utrechtse gedeputeerde André van Schie (VVD): “We hopen dat het Rijk nu met het plan aan de slag gaat en dat we in dialoog kunnen om te kijken welke elementen uit dit plan Den Haag kan overnemen zodat we de bereikbaarheid garanderen, het bos kunnen behouden en tegelijkertijd de groei van de regio kunnen faciliteren.”
Lot van Hooijdonk (GroenLinks), de Utrechtse wethouder: “Wij denken echt dat we een heel kansrijk plan hebben gemaakt. We hopen dat dit het begin is van een afweging om het ook echt anders te gaan doen.”