Politie sluit professioneel callcenter voor babbeltrucs
In Utrecht heeft de politie vier mannen aangehouden die verdacht worden van betrokkenheid bij grootschalige oplichting via babbeltrucs. Het bedrijfspand, waar de verdachten hun activiteiten uitvoerden, werd vorige week gesloten. Het bleek te fungeren als een professioneel callcenter waar de oplichters hun slachtoffers benaderden.
Tijdens een inval in juli ontdekte de politie twee studio’s die volledig waren uitgerust als callcenter. In deze ruimtes vonden agenten verschillende laptops, telefoons en zelfs een vuurwapen. Daarnaast werden er scripts aangetroffen die de oplichters gebruikten om hun slachtoffers te misleiden.
Na verder onderzoek kwamen vier verdachten in beeld, mannen in de leeftijd van 19, 22, 25 en 27 jaar uit De Ronde Venen. De politie heeft deze mannen inmiddels opgepakt. Ze worden in verband gebracht met meer dan 45 slachtoffers van babbeltrucs, verspreid over heel Nederland. Het is volgens de politie zeldzaam om een professioneel callcenter te treffen dat specifiek is ingericht voor dit soort oplichting.
Verfijnde tactieken en psychologische manipulatie
Volgens sociaal psycholoog Inge Wetzer zijn criminelen vaak geraffineerd in hun aanpak. Ze gebruiken verschillende psychologische technieken om het vertrouwen van hun slachtoffers te winnen. “Ze doen eerst onderzoek naar hun doelwitten, bijvoorbeeld via sociale media, om gepersonaliseerde babbeltrucs toe te passen. Als iemand bijvoorbeeld op Facebook deelt dat hij op vakantie gaat, spelen de oplichters hierop in tijdens hun telefoontjes.”
Daarnaast hanteren oplichters vaak subtiele gedragsstrategieën. “Waar mensen doorgaans een agressieve, gehaaste crimineel verwachten, kiezen de oplichters juist voor een kalme, bezorgde toon. Vaak belt een vrouw, wat slachtoffers minder snel argwanend maakt. Zodra iemand overtuigd is, zorgen ze ervoor dat het slachtoffer geen tijd heeft om na te denken door ze aan de lijn te houden,” legt Wetzer uit.
Hoe voorkom je een babbeltruc?
Wetzer waarschuwt mensen om alert te blijven. “Vraag jezelf af of het verhaal dat je hoort logisch is. Als je bijvoorbeeld wordt verteld dat je bankrekening gehackt is, zal de bank de rekening zelf kunnen blokkeren. Je hoeft nooit zomaar geld over te maken. Hang op en neem direct contact op met je bank of de politie om te verifiëren wat er aan de hand is,” adviseert ze.