Honderden Kinderen Maanden Zonder Leerlingenvervoer in Utrechtse Gemeentes
Paniek bij Ouders door Tekort aan Chauffeurs
Meer dan 600 kinderen in de Utrechtse gemeentes Bunnik, De Bilt, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en Zeist staan voor een groot probleem. Vanwege een tekort aan chauffeurs kunnen vervoersbedrijven Connexxion en Willemsen-De Koning het leerlingenvervoer niet uitvoeren voor de rest van het jaar. Ouders zijn wanhopig op zoek naar manieren om hun kinderen naar school te krijgen. “Ik heb nog geen idee hoe ik dit ga oplossen,” zegt een bezorgde ouder uit Driebergen.
Overgang naar Nieuwe Vervoerders
Het probleem ontstaat midden in een wissel van vervoersbedrijven. De provincie Utrecht en 22 gemeentes hebben recent de Regiotaxi en het leerlingenvervoer opnieuw aanbesteed. Willemsen-De Koning en Connexxion zullen vanaf 2025 het vervoer samen uitvoeren. Willemsen-De Koning bedient Utrecht Stad, Utrecht West en Lekstroom, terwijl Connexxion verantwoordelijk is voor Eemland en Zuidoost Utrecht, waaronder de gemeentes waar nu problemen zijn.
Tijdelijke Leegte in Vervoer
Het contract van Willemsen-De Koning loopt af na de zomervakantie, terwijl Connexxion pas in januari 2025 begint. Beide bedrijven kampen met een tekort aan chauffeurs en kunnen de tussenliggende maanden geen ritten verzorgen. Hierdoor zitten ouders in Bunnik, De Bilt, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en Zeist zonder leerlingenvervoer voor hun kinderen.
Reacties van Ouders en Gemeentes
Ouders, zoals Jarmo te Raa uit Driebergen, zijn onthutst. Zijn zoon maakt dagelijks gebruik van het leerlingenvervoer naar de Dokter C.P. van Leersumschool in Zeist. “Er wordt ons gevraagd om zelf naar alternatieven te zoeken, zoals zelfstandig reizen of carpoolen, maar dat is niet altijd haalbaar,” zegt hij.
De gemeentes zoeken naar oplossingen, zoals het inzetten van taxi’s of vrijwilligers, maar hebben nog geen vervangende partij gevonden. Ook vragen ze ouders om zelf creatief mee te denken over mogelijke oplossingen.
Aanbestedingsperikelen
De aanbesteding voor het nieuwe vervoer verliep niet vlekkeloos. In november vorig jaar moest de procedure opnieuw worden uitgevoerd vanwege een fout in de manier van scoren. Uiteindelijk werd besloten dat Willemsen-De Koning en Connexxion het vervoer voor 22 gemeentes samen gaan uitvoeren, met een duidelijke verdeling van de regio’s.