De blikjesbeschermer van deze scholieren is een groot succes: zelfs bestellingen uit Duitsland
Nieuwegein – De vier leerlingen van het Nieuwegeinse Cals College kunnen hun geluk niet op. Wat begon als een spontaan experiment met een paar blikjes cola, heeft geleid tot het ontwikkelen van de ‘clib’, een handige blikjesbeschermer. “Het is echt ongelofelijk.”
Het idee ontstond tijdens een speelse bui, waarbij Sven, Brytt, Josephine en Kyra zich afvroegen of ze iets konden bedenken om het probleem van open blikjes op te lossen. “Het was eigenlijk een soort grapje, maar toen bedachten we dat dit weleens een interessante schoolopdracht kon zijn”, lacht Brytt (16). “Maar dat het zo’n groot succes zou worden, hadden we nooit verwacht.”
Inmiddels hebben ze met hun innovatieve idee talloze prijzen gewonnen, waaronder de titel ‘beste jonge ondernemers’ in een competitie tussen Nederlandse scholen. Samen runnen ze nu het bedrijf. “Het concept is eigenlijk heel simpel,” legt Sven uit. “Het is een sleutelhanger met een clipje eraan, waarmee je je blikje kunt afsluiten.”
Maar achter dit speelse idee schuilt ook een serieuzere boodschap. De scholieren kwamen erachter dat veel jongeren bezorgd zijn over het risico van drankjes die worden gedrogeerd tijdens het uitgaan. “Het is iets waar we vaak over horen in het nieuws,” legt Sven uit. “Als je op een drukke plek bent, blijft dat in je achterhoofd hangen. We wilden iets ontwikkelen om dit risico te verkleinen.”
Na een succesvol marktonderzoek, waaruit bleek dat er vraag was naar een blikjesbeschermer, plaatsten ze een video op TikTok om hun ‘clib’ te promoten. Binnen de kortste keren werd deze door bijna een half miljoen mensen bekeken. “Het risico van gedrogeerde drankjes is een reëel probleem voor onze generatie,” aldus Sven. “We hopen dat ons idee kan helpen om dit te voorkomen.”
De bestellingen blijven binnenstromen, zelfs uit landen als Duitsland en Frankrijk. Sven heeft zelfs een bezoek aan het bevrijdingsfestival overgeslagen om driehonderd bestellingen te kunnen inpakken. “Dat hoort er gewoon bij als je een bedrijf hebt,” zegt hij trots