Nieuws

Brug Vreeland: renoveren voor 9 ton, herziening of sluiting?

Er heerst consensus onder de politici in de gemeente Stichtse Vecht: de soap rondom de steile brug in Vreeland moet stoppen. Maar hoe? Dat was de vraag tijdens de commissievergadering van gisteravond, die draaide om de vraag of de steile brug aan de Bergseweg aangepast moet worden om auto’s toe te laten. Deze kwestie staat al vier jaar centraal in Vreeland.

Verdeeldheid en discussie

Direct na opening moest de brug alweer sluiten voor auto’s vanwege de gevaarlijke steilheid. Dit veranderde de Bergseweg langs de Vecht van een doorgaande naar een doodlopende weg, tot vreugde van sommigen en verdriet van anderen.

Tijdens de commissievergadering spraken zeven inwoners, waaronder John Calis, bewoner van de Bergseweg. Hij pleit voor het gesloten houden van de brug om het verkeer in het dorp te verminderen. Maar niet iedereen deelt zijn standpunt.

Toenemende druk en strava-invloed

Een inwoner van de Singel, sprekend namens 45 anderen, meldt een toename van verkeer aan hun kant van de weg, inclusief fietsers en vooral wielrenners. Ze wijst op de invloed van de steile brug op de resultaten op Strava, waarop wielrenners hun prestaties meten.

De gemeente wordt bekritiseerd wegens gebrek aan regie en daadkracht, wat resulteert in een verdeelde gemeenschap.

Oproep tot actie en verkeersonderzoek

De raad erkent dat de aanpak van de brugproblematiek niet vlot is verlopen en wil het vertrouwen herstellen met een nieuw verkeersonderzoek voor Vreeland. Dit onderzoek zou een afgewogen beslissing moeten faciliteren over de toekomst van de brug.

Besluitvorming en kosten

Ondanks verdeeldheid in de raad neigt een meerderheid naar heropening van de brug. Dit omdat in 2016 al is ingestemd met een brug die ook voor auto’s toegankelijk zou zijn. De geschatte kosten voor de aanpassing worden op 9 ton geschat, waarbij wordt benadrukt dat de gemeente haar verantwoordelijkheid niet kan ontlopen.

Gerelateerde artikelen

Back to top button